Wednesday, February 17, 2010

mengimbas memori xbest..=(


disebabkan ak tgh bosan..ak mahu menulis sesuatu yg ak telah lama simpan..

ak rasa sampi ke hari ini..org yg bertanggungjawab mereka cerita itu tidak pernah datang meminta maaf pada ak..

sampi sekarang ak masih ingat soalan dia..

mari kita mulakan..hahaha

"ak mendapat mesej pada suatu hari..daripada kak ****..dtg jumpe akak kt bilik..ada benda nk ckp"

ak pn pk pasal ape la dia nk jumpe ak..xtercapai dek akal upenye dia nk berbicara mengenai hal itu..

seperti yg dijanjikan..ak pn pegila bilik akak tu..junior dgr jela ckp senior..

bermula lah dialog antara kami..
antara dialog2 yg masih jelas dalam ingatan ku..

"awak rasa awak tahu x mengapa awak pakai tudung labuh?"

pergh..soalan panas..hatiku tertanya2..mengapa ini yg dipersoalkan..

"mestilah saya tau..kerana Allah..menutup aurat kerana Allah"

beralih kepada soalan seterusnye yg lebih hangat..

"awak bangun malam sembahyang tahajud x?"

bikin panas je soalan ni..ak masih bersabar..dan menjawab begini..

"itu adalah urusan saya dgn Allah..akak xperlu tahu apakah amalan2 saya..jika saya bercerita,akan timbul rasa riak seterusnye menghilangkan pahala saya"

next question..

"awak baca quean setiap hari x?berapa banyak awak baca setiap hari?"

Allahuakbar..perlukah ak menjawab persoalan ini..ak semakin hilang kesabaran..

"mestlih baca setiap hari..al-Quran tu kan kitab kite..tp brape byk saya bc setiap hari tu akak xperlu tau..kang akak terkejut plak"

next question..

"nape awak xnk join u**** ni?sedangkan kakak awak pn join..mak bapak awak pn penah join"

wah..ini satu kejutan besar..mengapakah dia lebih mengetahui pasal parent ak?isk3..ak terkejot dinasour..

"nape saya sndiri xpenah tau?nape mak bapak saya xpenah bercerita pn?'

pelik bin ajaib kan?hahaha..mulut manusia bisa berkata apa saja..

soalan seterusnye..

"nape time akak pegi surau xpernah pn nampak awak?"

lg mahu bt ak rasa panas..lalu ak pn menjawab..

"nape time saya pg surau saya xpernah pn nampk akak?"

bkn ak nk perli atau ape..tp inilah kenyataan..terdiam trus dia..soalan yg seterusnye..seperti dapat ak jangkakan..

"awak ada pakwe x?"

expected question rite?

ak jawab " kalo saya ada pakwe pn,akak xperlu tahu..itu hal personal saya..xsiapa berhak tahu"

next question..

"akak dgr ada org ckp awak ni pernah nmpak hantu,btol ke?"

nampk nye khabar angin ini tersebar..ak tau dari mulut siapa..

"kalo saya citer kt akak,akak kena janji jgn citer kt saper2..saya citer memandangkan akak nk sgt tau"

ak ingin menguji sejauh mana kejujurannye..ak xde la kisah sgt pasal citer tu

"iye,akak janji xkn citer kt sape2"

janji manusia umpama janji palsu..bukan boleh percaya pn..

setelah habis sesi soal jawab..ak pn blk blik..
weekend ak blk umah,ak pn citer perkara ni kat angah n tnye mak pasal tu betul ke?

mak cm terkejot gle..

"sape yg berani reka2 cerita pasal kite ni?"

mak sgt marah masa tu..xsangka sampi begitu sekali mereka sanggup melakukannye

xlama selepas itu..angah citer kt aku ygg dia jumpe kak **** tu..ni antara dialog mereka

angah:ape yg ko cakap kt adik ak?
****:saya mana ada cakap pape
angah:yg ko panggil dia ke bilik tnye soalan bukan2 tu ape?
****:ala..jgn percaya ckp adik akak tu..dia buat citer je
angah:dari percaya kt ko,ak lagi percaya adik ak..

ak pn angin je dgr citer angah..ak ingtkan sumernya akan berakhir di situ..tp rupe2nye tidak..

SETAHUN SELEPAS ITU....

my sister in law yg berkerja kt hukm bertanye..pernah kah ak menceritakan hal itu?
sbb masa dia oncal ada seorg budak nama **** sedang bercerita hal itu kepada kawan2 nye..

hatiku digores kembali..masihkah ada kemaafan untuk manusia seperti itu?
jahat sungguh mulutnye..

sejak itu..hatiku seolah2 tertutup untuk mengikuti sebarang U****..

biarlah mulut2 lain mengata ak..hanya ak yg tahu sebabnye..

sudah lama berlalu..tp masih jelas dalam ingatan ku..

0 comments:

Post a Comment