Tuesday, May 11, 2010

TrusT@PercayA..


apakah itu trust @ kepercayaan ?

definisi trust oleh oxford dictionary:
"trust (noun): 'confidence, strong believe in the goodness, strength, reliability of something or somebody', 'responsibility'
have trust in (verb): 'believe in the honesty and reliability of someone of something', 'have confidence in', 'earnestly hope' "


definisi percaya oleh kamus dewan:
1 berasa yakin ttg; berasa yakin akan benarnya atau adanya sesuatu
2 yakin akan dpt mencapai apa-apa yg dikehendaki dll
3 menganggap bahawa sesuatu itu benar; mengakui kebenaran sesuatu
4 meyakini wujudnya atau benarnya sesuatu
5 anggapan atau akuan bahawa sesuatu itu ada (benar dll); keyakinan
6 keyakinan atau harapan terhadap kejujuran (kebaikan dll) seseorang

isu hari ini adalah berkaitan dengan kepercayaan..
entah mengapa isu ini timbul..
dulu aku percaya semua orang baik..
lagi2 kalo orang itu adalah kawan aku..
yang selalu berbuat baik pada aku..
sehinggakan aku terlupa untuk berwaspada..
dalam kepercayaan aku pada mereka..
aku telah ditikam dari belakang..
sampai hati kawan baik berbuat begitu pada aku..
sejak pertama kali aku terkena begitu..
aku jadi sgt berwaspada dengan orang lain..
sehinggakan aku memilih untuk menjadi lone ranger..
apa sahaja yang aku buat,biarlah aku berseorangan..
daripada bertemankan sahabat yang bertopengkan syaitan..
aku lebih rela bersendirian..
dan aku dapati aku boleh hidup begitu..
tp aku mmg bergantung pada Allah..

tp itu dulu..masa zaman sekolah..
sejak aku masuk medic..
aku cuba mengubah kembali persepsi aku..
dan kepercayaan itu datang kembali..
di saat aku gembira..
betul la kata2 orang..
jangan terlalu gembira kerna duka pasti akan melanda selepas itu..
pisang berbuah dua kali..
sekali lagi aku terkena dengan seorang yang aku boleh panggil sahabat baik..
mengapa aku begitu lalai untuk berwaspada..
mengapa aku lupa akan pesan emak kepadaku..
tp bila aku sedar..
segalanya dah pun terlambat..
aku terlupa bahawa dunia ini bujkan segala2nya baik..
aku telah bersangka baik dengan sume orang..
sehinggakan ini terjadi lagi sekali..

tp itu sume kuasa Allah..
inilah takdirnya..
aku mesti redha..
dan berwaspada..
berushalah agar kejadian itu tidak berulang kembali..
kerna ia melenyapkan semua kepercayaan aku terhadap insan bernama kawan..

satu lagi..mungkin aku perlu lebih bijak memilih kawan..
dan aku pilih untuk tidak terlalu rapat dengan semua kawan2ku..

let's build the trust again ~

0 comments:

Post a Comment